20 november 2011

Het belang van goede communicatie

In september werd het ontwerp voor de vernieuwde "zoen en zoef"strook bij de Vrije school in Driebergen aan het verkeersberaad gepresenteerd. De Fietsersbond gaf een reactie die er op neer kwam dat het trottoir te krap is voor ouders met kinderen, zij moeten noodgedwongen over het ook al krappe fietspad uitzwermen. Door de berm te versmallen, zou er ruimte te winnen zijn voor voetgangers en fietsers. Ruimte die hard nodig is, want het merendeel van de kinderen komt (gelukkig!) nog steeds te voet of met de fiets.

De opmerking werd welwillend aangehoord, de ambtenaren zouden er nog op terug komen. Vorige week kwam het verslag van het Verkeersberaad, waarin opgenomen was dat er onvoldoende ruimte was om onze suggestie uit te voeren. Meteen dus maar even gebeld en nog een keer uitgelegd hoe wij het bedoelden. Nu viel het kwartje, maar omdat het werk al in uitvoering is, is het volgens de gemeente nog maar de vraag of er nog wat aangepast kan worden. We worden hier maandag nog over teruggebeld. Buiten liggen de stoepranden al volgens de niet aangepaste tekening. (Op bovenste plaatje is in paars aangegeven hoe wij denken dat de berm versmald kan worden).

Update 22/11: De gemeente heeft niet meer teruggebeld en inmiddels het fietspad laten bestraten zoals dat op de oorspronkelijke tekening stond. We vragen ons af waarom de Fietsersbond om advies wordt gevraagd als er toch niets mee wordt gedaan. Morgen is er weer Verkeersberaad.

14 november 2011

Vervolg Hoofdstraat

Morgen presenteert de gemeente een oplossingsrichting over de verkeersveiligheid voor het fietsverkeer op de Hoofdstraat in Driebergen.Wij zijn erg benieuwd naar haar oplossingsrichting.

Na onze inspraak op 16 maart bij de commissie Ruimte, en de informatieavond op 29 maart, is het al weer een tijd geleden dat we voor het laatst over de Hoofdstraat spraken. Ter herinnering hieronder wat suggesties die wij de wethouder op 31 maart aan de hand hebben gedaan. Het belangrijkste is dat de functie van de weg is afgestemd op de vormgeving, oftewel, voor weggebruikers moet het duidelijk zijn hoe ze zich op de weg moeten gedragen.

2e Hogeweg, Zeist
Churchillweg, Wageningen
Utrechtseweg, Oosterbeek
Rijksstraatweg, Haren (gn)
Rijksstraatweg, Haren (gn)