1 november 2012

Kruising Loolaan

Nu het werk aan de A12 bijna is afgerond, wordt het tijd om te kijken of de details, voor fietsers zo belangrijk, kloppen.


Tegels of asfalt

In Driebergen zijn de fietspaden in tegels uitgevoerd. Toch jammer, het ziet er nu strak uit, maar over een paar jaar zijn er verzakkingen en wijken de tegels uit elkaar. Het is de vraag of de gemeente dan genoeg geld heeft om het onderhoud te verrichten. Beter was het geweest om asfalt aan te leggen. Uit publicaties blijkt dat de meerkosten van aanleg van asfalt op de lange termijn terugverdiend worden. Inmiddels hebben we de toezegging van wethouder Homan dat in de toekomst asfalt zal worden toegepast.


Kruising Loolaan

Verder blijkt dat de kruising van de Hoofdstraat met Loolaan toch wat anders is uitgevoerd dan de tekening aangaf. Dit leidde tot een ingezonden brief in de Stichtse Courant/Nieuwsblad De Kaap:

"Bij de aanleg van de belijning op de T-sprong Hoofdstraat-Loolaan zijn lijnen verkeerd getrokken. Fietsers die vanaf de Loolaan linksaf de Hoofdstraat op willen, worden door middel van de lijnen verkeerd het fietspad van de Hoofdstraat opgeleid: ze komen midden tussen fietsers terecht die opgesteld staan om linksaf te gaan. Bovendien zit daarachter een vluchtheuvel. Het is onmogelijk daar over te steken.
Beter is het om de lijnen gezien vanaf de Loolaan diagonaal naar links (zuiden) te trekken zodat fietsers wel kunnen oversteken. Overbodig om te vermelden dat dit een zeer domme en gevaarlijke constructie is. Basisschoolleerlingen van de nabij gelegen school De Kring steken hier regelmatig over, met risico's.

Graag verneem ik van u wanneer dit probleem wordt opgelost.

Victor Stok"


De oorspronkelijke tekening met ons commentaar (22 januari 2012):
Onze suggestie is om het licht voor linksaf in het eiland na de opening voor fietsverkeer te zetten. Hierdoor kan een eventuele oversteker uit de KleinLoolaan ook het licht zien en kan de stopstreep in het linksafvak een meter naar voren. Hiermee zou een vrije groenfase voor alle fietsverkeer misschien mogelijk kunnen zijn. We hebben al eerder aandacht gevraagd voor het gevaarlijke conflict dat hier geregeld optreed. Zie deze link, nu is er de kans om dit eindelijk op te lossen.

Tevens hebben we nog wat suggesties voor puntstukmarkering aangegeven. Ook graag aandacht voor de bochtstralen naar/van de Klein Loolaan (minimaal R=1) en afwatering van het fietspad via trottoirkolken. Het middeneilandje tussen linksaf en rechtdoor kan wellicht nog wat strakker worden vormgegeven. Ook het middeneilandje in de Kleinloolaan een klein stukje inkorten, om aanrijden en obstakelvrees te voorkomen. We nemen aan dat er fietspadbanden met een hoogteverschil van 4 cm tussen fietspad en trottoir worden gebruikt.

Inmiddels kunnen we constateren dat het hoogteverschil van 4 centimeter niet overal gehaald is. Op het stukje tussen Loolaan en Nijendal is de rand wel erg hoog en scherp, vooral tussen rijbaan en fietspad. Het is hier al smal en door de rand kun je snel met je trapper blijven haken. Niet goed voor de verkeersveiligheid.

Kleinigheid

Dat het met de details niet altijd goed gaat, blijkt wel weer uit deze foto van het fietsenrek bij de vernieuwde bushalte. Kennelijk kunnen de mannen die het werk gemaakt hebben geen Nederlands lezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen