18 februari 2012

Zichtbaarheid van het fietspad

De provincie doet op een paar plaatsen proeven met betere zichtbaarheid van het fietspad. Op het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum van de Hoogstraat tot de Maarsbergse weg zijn "lichtgevende" doppen aangebracht. Leden van de Fietsersbond werd gevraagd om te kijken of deze attributen een toegevoegde waarde hebben. We hebben verschillende keren gekeken, hieronder onze bevindingen.

Bij het kruispunt bij Leersum waren nagenoeg alle doppen op de as van het fietspad ofwel verdwenen of zwaar beschadigd. Het gevolg van eerder sneeuwruimen? Een stuk verderop, richting Doorn is de traxys op stukjes langs de rand van het fietspad aangebracht. Deze zagen er schoon uit, de meeste dopjes waren geheel in tact. In het licht van mijn goede fietsverlichting waren ze goed te zien, maar het oplichtende effect was zeer gering. Het werd bovendien volledig overschaduwd door het licht van automobilisten die op de donkere weg vaak groot licht voerde tijdens deze donkere avond. Ik denk dan ook dat goede belijning/wegenverf (ononderboken brede witte lijn langs de berm van het fietspad) een beter alternatief is. Ik heb dat op diverse plaatsen op donkere wegen op de Veluwe wel gezien, je ziet prima hoe het pad loopt. Het is dan wel zaak om goede verlichting te voeren, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Is sowieso nodig in duisternis tijdens rijden in bosgebieden, zeker over bochtige wegen.

"Ik werd overvallen door nagenoeg het enige buitje van Nederland, en had als brildrager dus de ideale testomstandigheden te pakken. Mijn ervaringen komen overeen met die van jou, ze lichten niet op. Maar mijn voorlicht is behoorlijk zwak en heeft veel strooilicht, daarmee zag ik de doppen aan de zijkant wel reflecteren. De reflectie was net zo groot als de gewone middenstreep en de lege blikjes Red Bull in de berm. De doppen lijken me dan wat duur als markering, gewone wegenverf zal goedkoper zijn om de overgang tussen fietspad en berm te markeren. Dat laatste is trouwens geen overbodige luxe, het autoverkeer dat onderweg was, wist mij op een zeer effectieve manier te verblinden."

Onze conclusie: Leuk bedacht en hulde aan de provincie voor het uitvoeren van dit experiment, maar helaas is dit niet effectief voor fietsers. Wie zelf wil gaan kijken kan volgens de provincie de TraxEyes op de volgende locaties vinden:

  • N229 van hm. 11.03 (achter parkeerplaats Werkhoven rechts) tot hm.11.615 (Korte Zuwe), middenas [wij hebben ze daar niet gevonden]
  • N225 tussen Doorn en Leersum van de Hoogstraat tot de Maarsbergse weg Van hm. 23.6 tot 23.8, 2 zijden Van hm. 24.230 tot 24.350, 2 zijden Van hm. 24.530 tot 24.830, midden Van hm. 25.190 tot 25,430 midden
  • Geen opmerkingen:

    Een reactie posten