31 december 2004

Elk voordeel heb se nadeel

Het is een voordeel dat je niet de ruiten hoeft te krabben als het vriest en je met de fiets naar het werk gaat. Daar staan weer andere nadelen tegenover. Een lid schreef ons: Maandag heb ik gefietst. Terug vanaf Vechten ineens dichte mist terwijl het vanaf Utrecht tot daar gewoon helder was. Dinsdag ben ik met de trein gegaan, o.a. omdat m´n laptop weer een keer mee moest. Terug was het toen al verraderlijk glad, met name op de rotonde bij de Loolaan! Gisteren dacht ik te gaan fietsen: van huis naar de Traay gelopen, toen gefietst via de Melvill naar de Arnhemse Bovenweg. Daar moest ik weer een aantal keren lopen. Ik dacht: als ik eenmaal over het spoor ben dan gaat het wel weer. Over het spoor zag ik in de verte richting Zeist weer fietsers lopen en toen ben ik maar omgekeerd en naar het station gefietst (toen was ik dus al 25 minuten onderweg..). Het was spekglad en het ijzelde, maar in Utrecht zag het er schoon uit. Vandaag wel weer lekker gefietst.

8 december 2004

Odijkerweg en Breullaan brengen verwarring

Naar aanleiding van de reconstructie en de perronverlenging schreef een weggebruikster ons: De situatie bij het fietsgebied van het station: Ik persoonlijk, vind het nu erg onoverzichtelijk, maar wat mij vooral stoort is dat het fietspad bij de overgang vol staat met hekken en betonbandjes zonder dat deze obstakels goed verlicht zijn, het valt mij mee dat daar nog geen valpartijen zijn geweest met de mistige periodes. Zeker s'avonds zie je pas dat er wat veranderd is, als je er onderhand tegen aan rijdt!! Bijv. nu moet je ineens als fietser/brommer weer over het nieuwe wegdek i.p.v. het fietspad, alleen zichtbaar/ afgesloten door hekwerken. Het kruispunt richting de Breullaan vind ik raar geregeld. Als brommer moet ik volgens mij op het fietspad blijven staan, rechts van het verkeerslicht, terwijl de fietsers iets moeten doorrijden naar het stoplicht voor fietsers??? Dus als brommer moet je extra uitkijken voor de fietsers die voorbij willen richting Zeist/Driebergen, maar ook de fietsers en brommers richting Odijk willen passeren. Het blijft een haakse bocht (richting Odijk) die men moet nemen als je vanuit Zeist komt. Als je vanuit de Breullaan komt verwacht je als brommer eigenlijk dat je gewoon rechtdoor kunt blijven rijden, vind ik dan, als je daar niet bekend ben zie je niet goed dat je dus eerst naar links moet richting station en dan die leuke bocht naar rechts. Wie bedenken die haakse bochten, zeker geen mensen die veel op de fiets zitten, of brommer, of met een fietskar?? groetjes

Politie onderzoekt fietsdiefstal Station

Een paar dagen geleden werd de Fietsersbond benaderd door een student die stage loopt bij de politie en onderzoek doet naar fietsdiefstal in de stationsomgeving. Nadat NS en de gemeente wakker zijn geworden, gaat dus nu ook politie er echt werk van maken om het aantal diefstallen terug te dringen. Natuurlijk hebben wij onze oude suggesties, die meer voor de gemeente en NS waren, nog even herhaald, maar we hebben politie ook geadviseerd om te kijken of er meer politie toezicht kan houden op de onbewaakte stallingen. We zijn benieuwd of de fietser binnenkort zijn fiets buiten durft te laten staan.